Vormgeving van computersystemen en websites

Er zijn ontzettend veel mensen die een groot deel van hun tijd achter de computer doorbrengen. Zowel privé als beroepsmatig. Daarnaast surfen met name de jongeren veelvuldig via de telefoon op internet. Vanwege deze ontwikkeling is het design van computersystemen en websites bijna net zo belangrijk geworden als de inrichting van een kantoor een huis.

Om een computer of een telefoon te maken is er verstand van technologie nodig. Om het gebruik interessant te maken voor een groot publiek is de uitstraling van zowel het apparaat als van hetgeen er op te zien is van groot belang.

Webdesigner is daarom een geliefd beroep geworden met een erg goed arbeidsperspectief.

Computersystemen waarmee gewerkt wordt

Een computersysteem op de werkvloer dient uiteraard functioneel te zijn. Denk bijvoorbeeld aan een overzichtelijk crm systeem waar alle gegevens van klanten in een oogopslag te zien zijn. Dit bespaart medewerkers veel zoektijd en is erg fijn wanneer ze klanten te woord moeten staan. Behalve gemakkelijk gebruik van het systeem is de vormgeving echter ook van belang om er prettig mee te kunnen werken. Mensen die de hele dag naar een computerscherm moeten turen zullen dit met meer plezier doen wanneer er aandacht is besteed aan de lay-out. Hierbij gaat het met name om balans in zowel kleuren als tekst. Als het te saai is zal de medewerker zich eerder moe voelen en vaker even achter de computer vandaan gaan. Teveel schreeuwerige kleuren en vetgedrukte tekst is echter ook erg vermoeiend voor de hersenen. Een computersysteem waarmee gewerkt wordt straalt bij voorkeur rust uit zonder al te eentonig te zijn.

Om ontspannen met een computersysteem te kunnen werken is overzichtelijkheid het sleutelwoord.

Design van Websites

Om mensen voor je website te interesseren is het voornaam om opvallend te zijn. De websites worden voor een kort tijdsbestek bezocht dus het mag allemaal best wat opdringerig zijn. Het eerste waar naar gekeken dient te worden bij het ontwerpen van een website is natuurlijk de doelgroep waarvoor het bestemd is. Voor jongeren moet het snel en flitsend zijn terwijl de wat oudere mensen eerder aangetrokken zullen worden door een warme en rustige uitstraling.

Voor het onderscheid tussen belangrijke en minder belangrijke zaken op je website kun je gebruik maken van verschillende kleuren. Tekst welke in het rood geschreven is, zal eruit springen en de aandacht van de lezer trekken. Blauw daarentegen is heel rustgevend voor de ogen. Wanneer er buttons op de website staan waar de geïnteresseerde op moet klikken, dienen deze extra op te vallen zodat er geen misverstanden ontstaan over waar er geklikt moet worden. Omdat er zoveel te zien is op het internet is het belangrijk om frustratie bij de surfer te voorkomen. Op het moment dat het te lang duurt voordat iets gevonden is, zullen mensen namelijk heel snel afhaken en ergens anders gaan kijken. Zowel bij advertentie websites als bij persoonlijke websites leveren foto’s en eventueel video’s een positieve bijdrage aan het geheel.